Transport turbíny z Doosan Škoda Power

Krátce před půlnocí 24.11.2018 vyrazil na cestu až do daleké Nigérie z brány plzeňské Doosan Škoda Power na Karlově jeden z rozměrově největších nákladů, které kdy po českých silnicích byly přepravovány. Jedná se o 200 tun vážící turbínu, která však včetně přepravního příslušenství váží úctyhodných 450 tun. Unikátní je i délka celé soupravy čítající 87 metrů na délku, 6,3 metrů na šířku a 6,6 metrů na výšku, neboť poprvé v historii výrobce je takto velká turbína transportována již ve smontovaném stavu, což urychlí instalaci na místě o 1,5 měsíce a nebude nutné pro tento úkon do Nigérie posílat ani specializovaný tým, který by instalaci provedl. Zvláštností je i užití speciálního nízkoprofilového návěsu, který umožní soupravě projet z výrobního závodu po plzeňských ulicích bez nutnosti demontovat trolejové vedení. V tuto dobu bude spodní část soupravy místy jen pouhých 5 centimetrů nad úrovní vozovky. Trasa vedla ulicí Ke Karlovu, Domažlickou, Vejprnickou a nakonec Křimickou ulicí až k depu České pošty na cestě do Křimic, kde bude náklad jeřábem přeložen na běžný typ návěsu, který dovolí při dobrých podmínkách přepravu i 80 kilometrovou rychlostí, což snížený návěs neumožňuje. Odtud bude náklad po vedlejších silnicích za asistence Policie, energetiků a technického týmu pokračovat až do Lovosic, kam by měl dorazit ve čtvrtek ráno. Poté následně lodí po Labi do Hamburku. V lednu 2019 pak vypluje směrem do nigerijského přístavu Warri, kam by měla dorazit někdy v druhé polovině února. Konečné umístění turbíny bude v nově budovaném druhém bloku (Phase II) elektrárny využívající zdejší zdroje zemního plynu OKPAI, zprovozněné v roce 2005 poblíž nigerijského města Kwale a pokrývající spotřebu přibližně deseti milionů obyvatel.  Po dokončení rozšíření této elektrárny v roce 2019, která patří do skupiny italského ropného koncernu ENI, se zvýší celkový výkon elektrárny ze stávajících 480 MW na 930 MW. Dodání této turbíny, která bude dosahovat výkonu 150 MW, vyjde objednatele na cca 400 milionů korun.

Vlastní přeprava po plzeňských ulicích byla i přes pokročilou noční hodinu zajímavou podívanou početnou skupinu přihlížejících. Souprava několikrát přepřahala tažné a tlačné vozidlo tak, aby hladce projela prudšími oblouky. Neméně zajímavý byl přejezd celého kolosu z ulice Ke Karlovu na Domažlickou přes chodník a středový dělící pás. Tento manévr nevydržel jeden hydraulický válec regulující polohu kol podvozku.  Naštěstí se tento problém týkal jen dvou kol z celkových 192 pneumatik na obou podvozcích, na kterých souprava za několik minut pokračovala dál.

A ještě několik snímků z přípravy na přeložení turbíny na silnici u Křimic:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *